HINDU ÁLDOZAT A DUNÁÉRT
DUNA PUDZSA 2009. 01. 14. 16:00 óra
- indiai összművészeti fesztivál az A38 Hajón
Dunába folyik a Gangesz Budapesten a Dunáért bemutatásra kerülő
áldozaton. Leveles Zoltán hindu szerzetes levezetésével történő
tradicionális hindu szertartás során többek között a Gangesz
forrásvizét, a Duna saját vizét, tisztított vizet, mézet és tejet
csorgatnak majd a Dunába a Petőfi-híd budai hídfőjénél, az A38 Hajó
előtt. Az ünnepi szertartás részeként a kagylókürt mély búgása, virág-
és tűzfelajánlás, s a jakfarokból készült csamara sem marad el. A
szertartás végén a résztvevők szabadon csatlakozhatnak, s maguk is
eregethetnek virágot szállító levéltányér-hajócskákat Európa második
legnagyobb folyamának tiszteletére. A felajánlásra kerülő áldozati
kellékek környezetbarát alapanyagból készülnek, illetve ökológiai
termesztésből származnak.
Az áldozat után a program díszvendégei a hajó éttermében kerekasztal
beszélgetés formájában nyilatkoznak a Duna, illetve a Gangesz
kultúrájáról, szerepéről, jelenlegi helyzetéről, jövőjéről. Minden
vendéget indiai ételkóstolóval vendégelnek meg a szervezők.
A kerekasztal beszélgetést követően kezdetét veszi az indiai
összművészeti fesztivál. Az estébe nyúló program érdekessége, hogy a
két folyam budapesti, képzeletbeli találkozásának ünneplésére, a
szervezők az indiai művészet magyar kiválóságait sorakoztatják fel.
A rendezvényre Juhász Balázs fotográfus virtuális kiállítása
csalogatja a vendégeket. A hajó koncerttermében vetített fényképek
India vizeit idézik meg.
Fellépnek: Tóth Szabolcs hindusztáni klasszikus zene – szitár; Tóth
Gabriella Garima indiai klasszikus tánc – kuchipudi; Barkóczi Bea
indiai klasszikus tánc – odisszi; Bittner Meenakshi Dóra indiai
klasszikus tánc – bharatanatyam; Samsara Quartett indiai improvizációs
zene – Lantos Zoltán - hegedű, Juhász Gábor - gitár; Szalai Péter -
tabla; Nyusztai Iván - ghatam, kanjira
Amikor a nap északi irányba fordul, amikor Indiában a Gangesz
torkolatánál nagy tömegek tisztelegnek a szent folyó előtt, amikor a
világ legnagyobb vallásos megmozdulásának, a Kumbha Méla első napját
ünneplik, amikor India egyes részein aratóünnepet tartanak, amikor a
fiúk fogadalmat tesznek leánytestvérük védelmezésére, Budapesten az
A38-as hajó fedélzetén a Dunának mutatnak be áldozatot hindu
szertartás szerint.
A „púdzsá" szanszkrit szó, jelentése imádat, szertartás. A Himalája
csúcsaiban eredő Gangesz fáradhatatlanul mossa el milliónyi
hódolójának bánatát. Kultúrák átörökítője, világok összekötője. Az
életet jelentő folyamot a hinduk anyaként tisztelik, s forrásától
torkolatáig naponta milliók mutatnak be neki hálaadó áldozatot.
A DUNA – PUDZSA kifejezés játékosan idézi az egyik legelterjedtebb
hindu ünnepet, a „Durga pudzsát". A rendezvény tisztelgés Európa
világait összekötő, életet jelentő folyam előtt; a világ
legtiszteltebb folyama előtt, szentéletű tudósunk, Kőrösi Csoma Sándor
előtt, s minden humánus törekvés előtt.
A DUNA – PUDZSA estjére a belépés díjtalan.
Fellépők:
-Tóth Szabolcs – szitár
Pandit Budhaditya Mukherjee, az Imdad Khani Gharana világhírű
szitárosánál kezdett tanulni Kalkuttában, majd Mestere, a gayaki ang,
vagyis az "éneklő szitár" jelenlegi egyik legkiválóbb szitárjátékosa,
Pandit Rajeev Janardan, első nem indiai születésű, magántanítványa
lett.
- Tóth Gabriella Garima - Kuchipudi
A Kuchipudi eredete a kizárólag férfi színészeket szerepeltető,
vallási tárgyú táncdráma több évszázados hagyományára vezethető
vissza.
A Kuchipudi művészet jellegzetes vonása a mitikus hősök és hősnők
portréinak megalkotása. A több évezredes, klasszikus alapokat népies
elemekkel gazdagító tánc a XIX. század végére a táncdrámák megőrzése
mellett szóló formaként egyaránt nagy elismertségre tett szert.
Az est során fellépő Tóth Gabriella Garima pályafutását
balett-táncosként kezdte. 1993 óta foglalkozik klasszikus indiai
táncművészettel. Mesterei a Kuchipudi tánc legrangosabb képviselői:
Guru Dr. Vempati Chinna Satyam és jelenlegi tanára, Guru Swapnasundari
Rao. Első szólóelőadását 2001-ben mutatta be Delhiben Swapnasundari
Rao vezetésével.
- Barkóczi Bea – Odissi
Az indiai klasszikus templomi táncok egyike az Odissi, amely első
látásra líraiságával, kecsességével emelkedik ki a többi közül. Az
egykor pompázó templomi környezetben előadott táncok híven tükrözték a
táncosnők lelki alkatát, akik kifinomult művészi készségüket a védikus
történetek táncban való megjelenítésében bontakoztatták ki.
Barkóczi Bea tánctanulmányait 13 évvel ezelőtt kezdte dél-indiai
templomi táncokkal. Emellett indiai néptáncokat, kínai
harcművészeteket, és keleti nyelveket tanult. Az Odissi klasszikus
táncot a tánc őshazájában, Orissa államban sajátította el a
hagyományvonal mestereitől. Öt hosszabb Indiai utazása alatt
észak-indiai klasszikus, népi és harci táncokat, valamint Hindusztáni
zenét tanult szitáron. A táncbemutatók mellet ázsiai
művészetfilozófiai témákban tart előadásokat.
- Bittner Meenakshi Dóra - Bharatanatyam
A Bharatanatyam stílusú színpadi tánc leszármazottja az ősi dél-indiai
templomi táncosok művészetének, amelyben zene, tánc, színészet,
költészet és spiritualitás
elválaszthatatlan egységet alkot.
Bittner Meenakshi Dóra a dél-Indiai Chennai-ban tanult és tartotta meg
vizsgaelőadását. India többszörösen kitüntetett érdemes művésze,
Jayanthi Subramaniam magyarországi tanítványa.
1997 óta foglalkozik dél-indiai szólótánccal Bharatanatyam stílusban.
2005-ben élőzenei kísérettel tartotta meg első szóló táncestjét
Indiában mestere vezetésével. Mesterével eddig két közös turnén vett
részt. Az elsőn 2006-ban, majd 2007-ben a Magyarországon 10 éve nem
látott, tradicionális karnatikus élőzenei kísérettel bemutatott, nagy
sikerű Bharatanatyam előadás táncosaként.
- Samsara Quartett
A Samsara Quartet zenéje a Nyugat azon művészeinek ambícióját tükrözi,
akik saját zenei
világukat oly módon próbálják kialakítani, hogy abban a nyugati
improvizációs technikák
mellett jelentős szerepet kapjon az indiai zene iránti elkötelezettségük is.
A ritkán hallható kvartett zenéje azon kevés igényes produkciók
egyike, mely azonnal hat. Ennek a zenének ugyanis tágas atmoszférája,
levegője és ódon illata van, melynek hatásán lehetetlen kívül maradni.
Talán nem meglepő, hogy a zene - első hallásra - a mesés Indiát,
valamint Shaktit idézi (nem titkoltan) -, már csak a
hangszer-összeállításból adódóan is. Az európai ember indiai zenének
véli… Gyakran virtuóz improvizációk gazdagítják a produkciót; a
zenében így a magyar muzsikusok egyénisége is kirajzolódik.
A zenekar tagjai mindannyian kiváló rögtönzők, ugyanakkor saját,
személyes tapasztalatuk az indiai zene kifinomult és rendkívül
összetett hangzásvilága.
Lantos Zoltán - hegedű; Juhász Gábor - gitár; Szalai Péter - tabla;
Nyusztai Iván - ghatam, kanjira
http://www.a38.hu/?p=cikk&id=518