Egészséges vegetárizmus - várandósság alatt is I-rész.

Családi reakciók, vegetáriánus párválasztás, anyaság, babázás, gyermeknevelés

Egészséges vegetárizmus - várandósság alatt is I-rész.

HozzászólásSzerző: Boldogsag » 2011. dec. 7., szer. 10:12

Dátum: 2007. augusztus 17. péntek, 02:49 Küldte: boldogsag

Lehet-e egészségesen, kiegyensúlyozottan táplálkozni akkor, ha a család asztalára sosem kerül hús?


A kis jövevény érkezésére várva, a nőknek többet kell törődniük az egészségükkel, a szokásaikkal, a táplálkozásukkal. A gyermeket váró nő táplálkozása befolyásolja a baba fejlődését, egészségét, még a születés időpontját is. Ezért a mama és a magzat érdekében is szükséges több figyelmet fordítani a táplálkozásra.


Lehet-e egészségesen, kiegyensúlyozottan táplálkozni akkor, ha a család asztalára sosem kerül hús?


Néhány évvel ezelőtt még határozott nem volt a válasz, ma már a legtöbb szakember elismeri a vegetáriánus étrend előnyeit. Egyre népszerűbb manapság a hús nélküli táplálkozás, s a szakemberek is jobb véleménnyel vannak róla, mint néhány évvel ezelőtt. A megfelelően összeállított szemi-vegetáriánus (a növényeken, tejen, tojáson kívül halat, baromfit is tartalmazó), vagy lakto-vegetáriánus (növények mellett tejet és tejtermékeket is megengedő) étrend biztosítja az egészséges fejlődéshez szükséges tápanyagokat.


Megállapítható, hogy a kismamának nem szükséges feladnia a szívből jövő elvein alapuló, sokszor évek óta tartott vegetárius diétáját. Ha egy kismama vegetáriánus, sokan próbálják lebeszélni a hús nélküli táplálkozásról, mondván, hogy szervezete nem kapja meg azokat a szükséges aminosavakat, amelyekből a test képes felépíteni a szükséges fehérjéket, amire növekvő magzatának is szüksége lenne. A véleménnyel ellentétben bátran mondhatjuk, hogy a megfelelően összeállított lakto- vagy lakto-ovo-vegetáriánus étrend minden szükségeset biztosít a kismama és gyermeke egészségéhez.


Néhány általános megállapítás, mielőtt a konkrétumokra térnénk:


Ha valaki gyermeket vár, már nemcsak önmagáért felelős, hanem a fejlődő magzatáért is. Ezért -amennyire lehet - gondoskodnia kell arról, hogy a gyermekét ne terheljék méreganyagok. A húsmentes étrend már nagy lépés ez irányban, de tejtermékek, zöldségek, gyümölcsök esetében is válasszunk a biotermékek közül. A megfelelő fehérjebevitelt fedezni lakto-vegetárius étrend mellett nagyon egyszerű.


Tudatosan oda kell figyelni azonban arra, hogy az esszenciális aminosavak jelen legyenek az étrendben. Ez változatos étrend esetén már igen kis odafigyeléssel elérhető. Később erről részletesen szólunk. A vegetárius táplálkozás fő részét a tejtermékek, gabonafélék, a zöldségek, gyümölcsök alkotják. Az olajos magvakról sem szabad megfeledkezni, melyek a megnövekedett ásványanyag igényt segítenek fedezni. A kalcium miatt kifejezetten hasznos a szezámmag és a mák, de a dió és a mogyoró is ajánlott.


Persze a vegetáriáus táplálkozás területén is könnyű szélsőségekbe esni, s ilyenkor az is elképzelhető, hogy a helytelen táplálkozás veszélyezteti a kismama és a gyermek egészségét.


Semmiképpen sem ajánlottak, pl. a különböző böjtkúrák, méregtelenítési módszerek, amelyek hashajtással, hánytatással járhatnak. Ezeket hagyjuk meg életünk terhesség és szoptatás előtti vagy utáni időszakára! Ha valaki szigorúan vegán étrendet folytat (tehát nem fogyaszt tejterméket, illetve semmilyen állati eredetű élelmiszert sem) akkor rendkívül fontos tájékozódnia az egyes élelmiszerek tápanyagtartalmáról, az őt és magzatát fenyegető hiánybetegségekről és ezek elkerülésének lehetőségeiről!


Ez esetben meg kell állapítani, hogy a kiegyensúlyozott és a megnövekedett igényeket kielégítő étrend összeállítása nem könnyű feladat és nagy tájékozottságot, odafigyelést igényel. Ha mégis hiánybetegség tüneteit vesszük észre vagy felmerül a gyanú, a táplálkozás összetételének változtatása mellett, válasszunk megfontoltan a különböző -főként terhességben ajánlott- táplálék-kiegészítők, vitaminok közül.


Bizonyos esetekben szükség lehet rájuk, mert pl. amire egy vashiányos vérszegénység tünetei megjelennek, addigra a szervezet vasraktárai nagymértékben kiürültek, ezt a hiányt nehéz lenne csak táplálékkal pótolni (nem tudunk egy nap több kilogramm céklát megenni), vaspótlás esetén is kb. 3-6 hónapot vesz igénybe!


/folytatjuk/






----------------------------------------------------------------------------------------



Re: Egészséges vegetárizmus - várandósság alatt is I-rész.
Küldte: giyandeva Dátum: 2007. augusztus 17. péntek, 09:48


"A megfelelően összeállított szemi-vegetáriánus (a növényeken, tejen, tojáson kívül halat, baromfit is tartalmazó)"



???? A hal és baromfi evés mióta vegás diéta???



Ezen felül az Amerikai Dietika Szövetség (American Dietetic Association) tudományosan bebizonyította, hogy a jól összeállított VEGÁN étrend is tartalmaz minden vitamint, ásványi forrást, nyomelemet, teljesértékű fehérjét, amire szüksége lehet egy FELNŐTTNEK, GYERMEKNEK, és KISMAMÁNAK, tehát a komplett vegán étrend bátran ajánlható bárkinek.



----------------------------------------------------------------------------------------




Re: Egészséges vegetárizmus - várandósság alatt is I-rész.
Küldte: Boldogsag Dátum: 2007. augusztus 17. péntek, 10:42


Ez egy tanulmány első része.

De azt javaslom, hogy máskor vedd figyelembe a teljes szöveget. vagyis ez esetben a: szemi szót.

----------------------------------------------------------------------------------------


Re: Egészséges vegetárizmus - várandósság alatt is I-rész.
Küldte: giyandeva (heian@freemail.hu) Dátum: 2007. augusztus 17. péntek, 12:04


Az értelemező kéziszótár ezt addja meg a "szemi" szó értelmezésére: "fél".



Tehát a "szemi vegetárius" = fél-vegetárius: azaz, majdnem vegetárius.



De reméljük, hamarosan az lesz ;)



Viccet félretéve, azért tartom fontosnak pontosan definiálni a fogalmakat, így a vegetárianizmust is, mert sok félreértés és félreértelmezés forog közszájon. Ez nem a kákán a csomó keresés, csupán annyi hogy tiszta fogalmakkal dolgozzunk, főleg ha sok sok éve vegásan élünk, és ezt az életmódot népszerűsítjük.



Ahogy nem létezik az a fogalom se, hogy "félig-hiszek" Istenben. Hisz ez is egy eldöntendő kategória. Hiszek vagy nem. Természetesen nem érzékítélet, ahogy a vegaság sem, DE döntési kategória: vagy ez vagy az.


----------------------------------------------------------------------------------------



Re: Egészséges vegetárizmus - várandósság alatt is I-rész.
Küldte: giyandeva Dátum: 2007. augusztus 17. péntek, 10:13


Privát megjegyzésem a táplálkozás témához:



Azt sem tartom cikinek, ha valaki vega / vegán diéta mellett alkalomadtán vitamin/táplálék-kiegészítő kúrát tart fokozott terhelésnél, vagy rohanó életvitel mellett.



Ezt mindenképp jobbnak és egészségesebbnek tartom, mintha valaki állati termékek után nyúlna, mely mellesleg ugyanúgy nem oldaná meg a tápanyag gondját (vajon a vegyes táplálkozásúakból miért van tömve az eü.i intézmények??? - ha az olyan egészséges és minden tápanyag biztosított) Tanulmányok bizonyítják, hogy vegyes étrend mellett a népesség nagy hányadában fellépnek a különböző hiánybetegségek. Melynek OKA, a rosszul összeállított étrend, és az is szerepet játszik hogy az utóbbi években az élelmiszerek tápanyag tartama minimálisra csökkent, ezzel egyidőben, a szervezetre ható környezeti terhelés - sugárzások, környezet szennyezés, stressz, feszes élettempó stb. - hihetetlen mértékben megemelkedett.



Táplálék kiegészítők kapcsán nem kell feltétlen mesterséges bogyókra gondolni: természetes "kiegészítő" sörélesztőpor, virágpor, a lecitin, alga, ajánlott lenne napi szinten sok búzafű-lé -t fogyasztani, vagy léteznek olyan vitaminkészítmények melyek "természetes" eredetűek.

Ezen felül természetesen nem szégyen nagy terhelés alatti időszakkor bekapni egy C vitamin tablettát, vagy komplex vitamint. Mindez NEM a vegetárius diéta csökevényességét jelenti, csupán azt hogy a ma kor embere hihetetlen szennyezésnek és terhelésnek van kitéve, melyre jól jöhet egy kis "külső segítség".



Természetesen megjegyezhető fontos pont, hogy csupán étrendkiegészítőkkel NEM őrizhető meg az egészség, ha rosszul összeállított étrenden élünk - rosthiányos, élő enzimhiányos, egyoldalú -



Saját tapasztalatom az ebben a témában, hogy a táplálékiegészítők akkor tudják igazán kifejteni a hatásukat, HA élő enzimdús, rostdús, kompletten összeállított (vegán) étrendhez adjuk, mint a kocsikban a "katalizátorokat"

Rossz benzinnel a katalizátorok sem fognak teljesítmény növekedést produkálni.



Tehát összefoglalva kijelentehtő, hogy kulcsfontosságú az egészséges és jól megtervezett vegán diéta, melyhez mintegy segítséget adhatnak az egyes élelmiszerkiegészítők.




----------------------------------------------------------------------------------------


Re: Egészséges vegetárizmus - várandósság alatt is I-rész.
Küldte: giyandeva Dátum: 2007. augusztus 17. péntek, 10:15


És ITT van az Amerikai Dietetikai Szövetség véleménye a VEGÁN táplálkozásról:





http://www.eatright.org/cps/rde/xchg/ad ... U_HTML.htm



Én hiszek nekik, mert tapasztalatból érzem a teljességét.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Re: Egészséges vegetárizmus - várandósság alatt is I-rész.
Küldte: Parsifal Dátum: 2007. augusztus 17. péntek, 17:16


Mondhatni: Kifogástalan, szépen összeszedett gondolatok, hozzászólások!
Avatar
Boldogsag
Grafomán
 
Hsz: 1061
Csatlakozott: 2005. ápr. 21., csüt. 0:00


Vissza: Vegi család, gyerekek

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég