Közlekedés: Autózás?

Hulladékprobléma, környezetvédelmi akciók, környezetszennyezés

Közlekedés: Autózás?

HozzászólásSzerző: Parsifal » 2011. jún. 15., szer. 11:06

Kép
Ez az írás többnyire az autókkal foglalkozik. Sajnos, ugyanis a nagy hatású nyugati civilizációban nem csak, hogy ez a legnépszerűbb közlekedési forma, hanem egyfajta státuszszimbólum is. Egyre inkább tapasztalható, hogy az autók pusztító árja megállás nélkül növekszik, ennek eredményeként pedig pusztul az "Élet" a Föld nevű bolygón. Nemrég volt a Föld Napja van. Ha akkor nem, akkor most ideje elgondolkozni közlekedési szokásainkon is. Van mit változnunk ezen a téren is...

Az alábbiakban önmagukban is döntő érvek hangzanak el a változás, az autózás radikális csökkentésének, befejezésének, egy jobb (kevésbbé rossz) választás igényét keltve. Gandhi azt mondta: "Magunknak kell lennünk a változás, amit a világban látni szeretnénk." Legfontosabb feladatunk tehát a helyesebb, a Földre, így életünk színterére nézve legkevésbbé ártalmas VÁLASZTÁS megtalálása.

Az autó(zás) hátrányai

Kinek hátrányos? Minden élőnek. Megkérdezhetjük a város köhécselő gyerekeit, a kiszáradó, "fuldokló" fákat, az autógyár vagy kőolajfinomító melletti lakosokat, ... vagy csak ŐSZINTÉN MAGUNKAT.

Mi is van egy autó "mögött"? Először is anyagi dolgok. Az anyagok a Földből származnak, nem éppen barátságos módszerekkel előteremtve. Ha tudnánk, mennyi vér és szenvedés volt és van emiatt. Elég csak a bányászatra gondolni... Ott van a bőr garnitúra...ráadásul manapság ez hiúsági kérdés... Meg áll(t) az ész.
Számtalan veszélyes hulladékkal jár az autózás, az autó fenntartása. Autógumi, üzemanyag és olaj, műanyagok, oldószerek és festékek, útépítések, ipari tevékenységek, ... Csupa méreg, szennyezés, pazarlás.

Még ha a "kimerített", lassan megújuló földi erőforrások helyett gyorsan megújuló, viszonylag környezetbarátabb üzemanyagot használnának is, ettől még ugyanolyan veszélyes és pazarló marad az autózás. Az ÉLET tudjuk, felbecsülhetetlen. Mégis, az utakon több halál és baleset, vér és szenvedés keletkezett, mint az utóbbi idők nagy háborúiban. Okok? A Természetellenes életmód és felfogás. Ennek következménye lett az autóépítés maga, amely a betegségekkel, alkoholos befolyásoltsággal, stb. az ÉLETET PUSZTÍTÓ "párost" alkot. Habár ezek önmagukban is életellenesek, de együtt különösen.

Elítélendő a hiúságból, kényelemből történő, valamint a megfelelően ki nem használt autós utazás. Értelmetlen károkozás.

Nagy népszerűséget élveznek az autós események, versenyek. Tévesen sportnak nevezik ezeket, pedig ami ilyen pusztítással és pazarlással jár, továbbá hatalmas pénzektől és anyagi javaktól függ, nélkülözve az egyszerűséget, nem lehet sportjáték. Szegényebb országokat és embereket aláznak meg, amikor országukon áthaladva versenyeznek a sivatagban, vagy a világ különböző részein. A természet mindeközben egyre inkább tönkremegy.

Az autókat reklámozó vállalatok etikátlan módon ártatlan gyermekeket használnak fel, csak hogy így jussanak nagyobb bevételhez, ez elítélendő. Ha a gyermekek tudnák az összes igazságot az autóval kapcsolatban, nem csak a csillogást, hanem a fájdalmas valóságot is láthatnák, akkor biztosan nem vennének részt népszerűsítésükben.

Az autóútépítés hatalmas területeket szakít ki a Természetből, felmérhetetlen károkat okozva. Erdőpusztulás, az élőlények élettereinek beszűkülése, megbomlása, megszámlálhatatlan kár... valóságot is láthatnák, akkor biztosan nem vennének részt népszerűsítésükben.

Mit lehet és kell tennünk? Felmérni, hogy mi veszélyezteti leginkább az Életet, és azokat a tevékenységeket be kell fejezni, és megtalálni helyettük a legbékésebb, kevésbbé ártalmas választást. Mindig KELL LEGYEN JÓ, vagyis inkább JOBB választás!

Az autó NEM JÓ választás! Az autós élet egy hazárdírozás. A természeti erőkkel és az élőlények, köztük az emberek életével is. De akkor mi a JOBB választás? Elvégzendő tevékenységünktől függően választhatjuk a legtermészetesebb a gyaloglást, a kerékpározást, valamint a tömegközlekedést. Lakóhelyünkön jobb a kerékpár, még jobb a gyalogos jövet-menet. Így legalább karban is tartjuk testünket, a mozgás folytán, ...

Nagyobb távolságok megtételéhez célszerűbb lehet használni a motorizációt, jelenleg a tömegközlekedés a JOBB VÁLASZTÁS! Ebből is a kötöttpályás, a VASÚTI közlekedés.

Közút helyett vasúton!

A vasúti közlekedés minden szempontban jobb, mint a közúti közlekedés. Néhány fontosabb érv. Először is nem kell saját járművet fenntartani. A vasút helyigénye (egy vagy két sínpár) kevesebb erőszakot szül, mint az autóútépítésé. Az autóutak folyamatos terheltségével szemben, amelynek környezete így normális életre alkalmatlanná válik, a vasút környezete csak időszakosan terhelt, jobban elviselhetőbb az élőlények (emberek) számára. A levegő- és másfajta szennyezése is kisebb, mint a közúti forgalom ugyanilyen kibocsátásai. A kötött pálya biztonságosabb, jobban ellenőrizhető. A "vasutazás" előnye, hogy mozgásterünk nem csak a két ülésbe korlátozódik, hanem egy egész vagonra, vagy szerelvényre. Kényelmesebb társasági tevékenységre is lehetőség van. Számos további előnnyel is bír a vasút...

Az autózás negatívumai mellett eltörpülnek a vasúti utazás hátrányai, amelyeket persze fel lehet számolni, sőt kell is, megfelelő választásokkal, fejlesztésekkel.

A jobb és legjobb választás: kerékpárral és gyalog!

Ezek a jelenlegi helyzetben a leginkább használandó közlekedési formák. Mindennek az oka az "áruk". Nem egyszerűen a pénzben mérhető árra gondolok, hanem a Természetnek fizetett "árra". A gyaloglás az ember rendeltetésszerű közlekedési- és mozgásformája, így ezt semmivel nem pótolhatjuk, különben bajunk származik belőle: mozgásszervi bajok, stb.

**************************************************************
"Mahatma Gandi a "járás"-t (sétát, gyalogtúrát) tartja a legegészségesebb mozgásnak, "melyet mindenki alkotásához, állapotjához stb. könnyen alkalmazhat".

Gandhi a vegetárizmus mellett alapvető fontosságúnak mondja a megfelelő tevékenységet. A paraszti munkát és a kertművelést mondja a legegészségesebb testmozgásnak, ezek híján a hosszú sétákat. "A gyaloglás a test minden részét megmozgatja, és friss keringésre serkenti a vért, ha gyorsan megyünk és friss levegőt lélegzünk be. Közben a természet felbecsülhetetlen örömben részesít bennünket. Ez az öröm a természet szépségének szemléletéből ered. Természetesen mit sem ér, ha sikátorban, a város utcáin sétálunk vagy naponta ugyanazt az utat tesszük meg."

Oláh Andor - Kállai Klára - Vadnai Zsolt Reformkonyha (részletek)
**************************************************************

A kerékpározást a gyalog hosszabbnak tetsző távolságok legyőzésére célszerű használni, sosem a gyaloglás rovására. A biztonságos kerékpározás szabályairól tájékozódjunk. Elmondható, hogy kerékpárral és kötöttpályás (vasúti) közlekedéssel bátran tervezhető utazás, illetékesek szerint pl. Európa ily módon "felfedezhető".

Végszó

Ismerik a helyzetet: a vasút elsőbbséget élvez a kereszteződésekben a autóúttal szemben. Ismerjük fel a szimbolikát! Változtassunk a közlekedési szokásainkon, az autózás és közúti közlekedés rovására, a kötöttpályás tömegközlekedés, méginkább a kerékpározás, mindenek előtt pedig a mindenkinek jobb gyalogos közlekedés javára.

Legyen minden nap a Föld Napja!

**************************************************************
Kapcsolódó oldal:
Az osztrák példa: Vasút vagy autópálya? (a LÉLEGZET cikke) http://www.lelegzet.hu/archivum/1991/11/2150.hpp

Dátum: 2005. április 27. szerda, 01:05 Küldte: Parsifal
Avatar
Parsifal
Grafomán
 
Hsz: 946
Csatlakozott: 2004. okt. 7., csüt. 0:00
Tartózkodási hely: Körösök vidéke


Vissza: Környezetvédelem

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 5 vendég

cron