Hogyan szaunázzunk?

A vegetáriánus lét előnyei - egészségmegőrzés, prevenció - betegségek okai és megoldásai

Hogyan szaunázzunk?

HozzászólásSzerző: tami » 2011. dec. 18., vas. 17:07

A szaunázási szokásokra vonatkozóan merev szabályokat felállítani nem szabad - ezt a finnek sem teszik. Itt mégis néhány olyan általános és mindenképpen tiszteletben tartandó szaunázási "alapszabály" - t gyűjtöttünk össze, melyeknek figyelembevétele alapvető fontosságú. Ebből a felsorolásból látszik, hogy igazán mindenki a saját igényének legjobban megfelelő feltételeket kell biztosítsa szaunázása során és ekkor lesz tökéletes a relaxációja, felfrissülése.

- Csak akkor szaunázzunk, ha a szaunázásra szánt idő a rendelkezésünkre áll. Eszerint mivel az előkészületekkel együtt egy normál szaunázás időigénye legalább két óra, siettetni magunkat nem szabad, mert így pont a szaunázás lényegétől és jótékony hatásától fosztanánk meg magunkat. A szauna a meditáció, a teljes testi és lelki kikapcsolódás helye, ehhez pedig idő kell. Ne sajnáljuk!

- Szaunázás előtt és alatt nem célszerű sokat enni vagy inni.

- Szaunázás előtt célszerű lezuhanyozni. Ez különösen a közösségi szaunák esetében fontos. Zuhanyozás után törölközzünk szárazra.

- Lehetőség szerint ruhátlanul szaunázzunk.

- Lázasan, betegen soha ne szaunázzunk! Megelőzésre azonban mindenkinek javasolt a szaunázás.

- A szaunapadra leüléskor mindenképpen hasznos vagy egy kis törölközőt, vagy külön erre a célra rendszeresített papír vagy textil ülőkét helyezni higiéniai megfontolásból, elsősorban közösségi szaunákban (Ügyeljünk arra, hogy mindig ugyanazt a felét használjuk!).

- Mindig vegyük le ékszereinket, mert a nagy melegtől gyorsan felforrósodva kellemetlenül égethetik a bőrt, ha erről megfeledkezünk!

- A levegő mozgása a szaunában: ha a levegő cirkulálása nem megfelelő, a szaunázót fáradttá teszi, ezért nagyon fontos, hogy elegendő beáramló friss levegő jusson a szaunába.

- A hőmérséklet és a páratartalom: Az ajánlott hőmérséklet fejmagasságban: 75 - 90 C fok (idősebbeknek és kezdőknek: 75 - 80 C fok ajánlott). A szaunázás közbeni legmagasabb páratartalom: 100 C fokon 9 % és 75 C fokon pedig 22 %. Javasoljuk, hogy szaunázáskor az első 3 - 5 perc után 1 - 2 kanál vizet locsoljon a kövekre, majd ezt 2 - 3 percenként ismételje meg. A kabin levegőjének pára - és iontartalma így megnövekszik és ez rendkívül nyugtatólag hat az idegrendszerre

-Alapszabály: Akkor megfelelő a páratartalom a szaunában, ha nyitott szájjal történő levegővételkor nem kellemetlenül égető a szájában a levegő.

- A szaunázás időtartama: 8 - 12 perces benntartózkodás után 5 - 10 perces hűlési fázissal szakítsa meg a szaunázást. Erre a célra egy hidegvizes zuhanyozás és/vagy üldögélés a szabadlevegőn(télen is !), vagy megmártózás egy merülődézsában, fürdés tóban, medencében, hempergés a hóban, a merészebbeknek és edzettebbeknek pedig a téli "lék- úszás" is lehetséges. A "Ki bírja legtovább, vagy a legmagasabb hőmérsékletet ?" virtuskodás, versengés kerülendő!

- Ha valaki el tud sétálni a szaunáig, akkor szaunázhat - mondják a finnek. Ha azonban vérkeringési-, vagy szívproblémái vannak, akkor kerülni kell a hosszú ideig és/vagy magas hőfokon történő szaunázást és mindenképpen beszélje meg problémáját kezelőorvosával.

- Szaunázás közben ne fogyasszunk alkoholt és ne hangoskodjunk!(Bár az előbbit néha a finnek sem tartják be). A szauna a csend és a meditáció helye.

- Mielőtt kimegyünk a szaunakabinból, üljünk fel, hogy a testünk vérkeringése ismét alkalmazkodni tudjon a függőleges helyzethez. Ehhez elegendő kb. 1 - 2 perc mindössze.

- Szaunázás után: A hideg vizes medencébe merülést megelőzően mossuk le magunkról az izzadságot!Az utolsó zuhanyozást mindig melegvízzel végezze, hogy a kitágult pórusok ne húzódjanak össze, amely kellemetlen utóizzadást vált ki. Gondosan szárítkozzon meg ! A szaunázás befejeztével hagyja hátra tisztán a következő szaunázó részére a kabint. Ha forró a kabin, a legegyszerűbb módja a felszárításnak az, ha egy darabig csukva tartja az ajtót. A végén mindenképpen nyissa ki az ajtót(vagy az ablakot is ha van) és hagyja tökéletesen kiszellőzni a kabint. Szaunázás után a férfiak részére egy speciális lehetőség kínálkozik: a különlegesen sima borotválkozás, ugyanis a pórusok a nagy meleg hatására erősen kitágulnak.

www.finn-szauna.hu


Dátum: 2004. december 19. vasárnap, 08:00 Küldte: tami
Avatar
tami
Grafomán
 
Hsz: 657
Csatlakozott: 2004. aug. 23., hétf. 0:00
Tartózkodási hely: Szeged


Vissza: Egészség

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 3 vendég

cron